Originele datum July 06, 2017

Een interview met Alexandro Dwayne Nijman heeft geleid tot de volgende antwoorden. 


Ben of ken jij ook iemand die aandacht verdient omdat hij of zij zo goed zijn of haar best doet? Neem contact met ons op!

Hoe ben je achter de kassa terecht gekomen? 

In mijn eindexamen jaar, wist ik nog niet zeker wat ik ging studeren. Dus was er een periode waarin ik erover nadacht om een tussenjaar te nemen. In dit tussenjaar wilde ik dan voornamelijk werken en geld verdienen. Ik heb bij verschillende plekken gesolliciteerd, maar heb toen uiteindelijk gekozen om bij de Action te gaan werken, omdat dit bij verre weg de leukste winkel was. 

Wat is je rol achter de kassa? 

Mijn rol achter de kassa is eigenlijk best simpel: ik zorg er namelijk voor dat alle klanten die bij mij afrekenen met een glimlach de winkel verlaten. Ik wil uiteindelijk dat mensen naar huis gaan en denken: “Op die manier wil ik altijd wel boodschappen doen”. Ik zie bijvoorbeeld dat klanten binnen komen met een lang gezicht of met donderwolken boven hun hoofd. En ik hoop altijd dat dat soort klant bij mij aan de kassa komen. Het moment dat zij bij de kassarijen aankomen zie je al dat ze minder boos en chagrijnig kijken. Ze beginnen soms al te glimlachen. Ik probeer altijd op een luchtige manier iemand van zijn stress te verlichten en ze iets op te vrolijken. Ik zie dat de laatste tijd dat klanten heel gestresst tijdens het boodschappen doen en als je daarbij ook nog eens de drukte van de Action en de wachtrijen bij optelt, kan ik me best voorstellen dat je een grapje wilt horen en een vrolijk gesprek wilt voeren. En wie ben ik om een klant dat te weigeren, ik geniet er zelfs van. 

Is het altijd vrolijk achter de kassa? 

Bij mij meestal wel. Ik denk dat het de vibe is die ik uitstraal. Er zijn mensen die mij vertellen dat ze weten dat ik op donderdag, zaterdag en zondag werk en dus specifiek op die dagen langskomen zodat ze bij mij aan de kassa kunnen komen. Of mensen die speciaal bij mij in de rij willen staan en dus bereidt zijn om langer in de rij te staan. Ik ben eigenlijk een zeer vrolijk persoon van mezelf en mijn vrolijkheid is vrij aanstekelijk merk ik. Ook klanten die bij andere collega’s afrekenen, maken vaak opmerkingen over mijn vrolijkheid of gaan in op de grapjes die ik maak. En dat is niet alleen aan mij toe te schrijven hoor, ik heb namelijk ook hele geweldige collega’s met wie ik de hele ervaring voor de klant afmaak. Als ik namelijk loop te grappen met de klanten in de rij en mijn collega met een lang gezicht nauwelijks goedemorgen kan mompelen, dan zakt de hele sfeer in en dat is dus niet het geval. Ik ben daarom ook heel blij dat ik een topteam heb! 

Heb je ooit wel eens gezegd: “koop dat niet”? 

Eigenlijk niet. Ik heb volle vertrouwen in de producten die wij verkopen. Wat ik eventueel wel kan doen is een klant vertellen dat hetgeen wat ze kopen niet hetgeen is wat ze zoeken of een ander product aanbevelen. Bijvoorbeeld had ik een tijdje geleden een jongeman van 20 jaar ofzo iets die aankwam bij de kassa met een ovulatie test die wij verkopen in de Action. En ik heb hem dus duidelijk gemaakt dat het niet een zwangerschapstest is en dat die er naast dit product ligt. Oeps, jongeman helemaal rood aangelopen en heel snel een zwangerschapstest opgehaald. Achteraf kon hij er wel om lachen. 

Hoe denk jij dat jij Lelystad helpt? 

Klanten weten dat ze bij mij altijd een goed gesprek kunnen voeren als ze dat willen. Ik zie bijvoorbeeld heel vaak dat klanten verder willen praten. En daar sta ik ook altijd helemaal voor open. Vooral als ik niet achter de kassa sta willen klanten wel eens wat uitgebreider praten. Ze willen bijvoorbeeld verder praten over de hond waarvoor ze op dat moment snoepjes kopen (ik vraag altijd wat voor hond mensen hebben als ik zie dat ze spullen voor honden kopen) of een zoontje dat net zijn zwemdiploma heeft gehaald. Laats had ik een mevrouw die heel trots vertelde dat ze na een hele tijd ernstig ziek te zijn, eindelijk weer vooruitzicht zag. Ook op straat als ik niet werk en een klant me herkend uit de Action willen ze soms nog even blijven praten over hoe vrolijk ik ben achter de kassa en wat voor prettig gevoel ik klanten geef. 

Van plan om over te stappen naar een supermarkt? 

Ik ben niet van plan om over te stappen naar een andere winkel of supermarkt. Na 4 jaar is de Action een zeer rustgevende plek voor mij geworden en heb ik ondertussen ook een vast contract. Ik heb geweldige collega’s en een groot deel van mijn beste vrienden heb ik ontmoet in de Action. Action heeft ervoor gezorgd dat ik geweldige herinneringen heb gemaakt om later te vertellen en ik hoop dat ik nog veel kan maken.

Wat wil je later worden als je groot bent? 

Een specifieke baan kan ik nog niet noemen, ik vind niet dat je als 18,19 of 20 jarige al levensplannen moet maken voor als je 60 bent. Het leven is één groot avontuur en daar wil ik nog zo lang mogelijk van blijven genieten. Maar ik weet wel zeker, het is met mensen. Ik wil mensen inspireren en helpen een beter beeld van zichzelf te krijgen. Ik wil dat mensen als ze in hun agenda kijken en een afspraak zien met mij, spontaan beginnen te glimlachen omdat ze weten dat ze een hele gezellige tijd met mij zullen hebben. Mensen horen vrolijk van je worden. 

Wat kan er volgens jou veranderen in de stad? 

We moeten trotser zijn om Lelystedeling te zijn. Ik hoor maar al te vaak dat mensen liever niet in Lelystad zouden willen wonen omdat ze niet het gevoel hebben dat Lelystad een echte stad is. Amsterdam heeft bijvoorbeeld het voetbaltrots en groningen is een echte feeststad. En daar zijn de bewoners trots op. Wij hebben iets nodig dat ons als Lelystedelingen trots maakt om in Lelystad te wonen.


Keer terug naar Facebook | Twitter | Instagram | Youtube | meer HelpLelystad Artikelen

Gelezen 2293 keer!